Arxiu del blog

divendres, 29 de maig de 2009

SOBRE L’ADHESIÓ DE CATALUNYA AL PLA 2000 E DEL GOVERN CENTRAL

ARGUMENTARI D’ICV SOBRE L’ADHESIÓ DE CATALUNYA AL PLA 2000 E DEL GOVERN CENTRAL:

EL PLA AUTOCAT’09

La formulació de la proposta del Pla Autocat està orientada al paquet de mesures del Govern català per fer front a la crisi econòmica i a l’acompliment dels objectius ambientals fixats per la Unió Europea (que inclouen reduir en un 20% l’any 2020 les emissions de gasos responsables de l’escalfament del planeta respecte al seu nivell del 1990)

ARGUMENTARI AMBIENTAL

Primer: NO S’HA D’AMPLIAR A VEHICLES AMB EMISSIONS >149 grCO2/Km PER TAL D’APROFITAR L’OPORTUNITAT DE SEGUIR ACOSTANT-NOS AL FUTUR ESTÀNDAR AMBIENTAL EUROPEU

1. La política del Govern català en matèria de desenvolupament sostenible i mitigació del canvi climàtic ja està traçada, no s’ha d’empitjorar, i no ha d’anar per darrera de l’establerta pel Govern central.

-El Pla de Mitigació del canvi climàtic a Catalunya 2008-2012 contempla entre les actuacions del programa per a la reducció d’emissions al transport i la mobilitat, subvencions per a la compra de vehicles eficients.

Són vehicles eficients els que incorporen noves tecnologies i nous combustibles que permeten millorar la seva eficiència energètica i diversifiquen les fonts energètiques.

-El Pla de l’Energia de Catalunya 2006-2015 revisat es proposa la implantació ràpida de vehicles més eficients i més respectuosos amb l’entorn pel que es proposa potenciar la compra per part del ciutadà de vehicles eficients de baix consum, de vehicles híbrids o elèctrics, que ja són una realitat en el mercat.

-L’impost de matriculació a Espanya ja va iniciar una política favorable a la compra de vehicles amb menys emissions deixant exempts els de menys 120 grCO2/Km, i al tipus més baix del 4,75% els vehicles entre 120 i 160.

-El Pla 2000 E, del Govern central, està acotat a turismes fins a 149gr CO2/Km ( i 160 en el cas de vehicles comercials lleugers)

  1. 2. A Catalunya, la política ambiental davant els reptes que comporta el canvi climàtic ha d’alinear-se amb els objectius europeus de sostenibilitat
  • El Reglament Europeu en matèria d’emissions dels turismes nous fixa l’objectiu de reducció progressiva d’emissions de CO2 pels turismes nous se situa en l’horitzó de 120 grCO2/km, en el benentès que s’assolirà de manera gradual entre els anys 2012 a 2015.

Segon: NO S’HA D’AMPLIAR EL PREU MÀXIM DEL VEHICLE DE 30.000 A 50.000, EN CONSIDERAR EL COMPONENT DE POLÍTICA SOCIAL I PROGRESSIVITAT EN ELS AJUTS PÚBLICS

En un context de crisi econòmica, de destrucció de llocs de treball, i d’augment de les demandes socials, els incentius directes a la compra d’un vehicle (en substitució d’un vehicle per desballestar més contaminant) han d’estar acotats a un preu màxim que sigui “socialment” raonable.

Augmentar de 30.000 a 50.000 euros el preu màxim del vehicle comporta incloure models que tot i ser ambientalment òptims (per emissions i eficiència en el consum), corresponen a patrons de consum d’estàndards de renda que no estarien a l’àmbit de la necessitat social d’ajuts públics.

(segons quadre de l’annex es tractaria d’excloure l’incentiu públic a la compra de vehicles com ara els Audi, BMW o Volvo)

Tercer: El caràcter conjuntural del Pla per a impulsar la demanda de consum com a motor temporal de recuperació econòmica

Un pla de caràcter estructural requeriria d’una reflexió més profunda i el seu encaix estratègic en el model econòmic concertat.

Quart: Estudiar la inclusió d’altres criteris per promoure la incentivació de la demanda

  • Incloure la substitució de vehicles de més de 8 anys ( ara es preveuen 10 anys)
  • Encaixar la conjunció del criteri de vehicle baix en emissions i del criteri de consum eficient

POSICIONAMENT D’ICV .

ICV davant la situació de crisi econòmica que pateix Catalunya i que afecta especialment al sector de l’automoció comparteix l’objectiu de donar suport al sector de l’automòbil a Catalunya, tal com va expressar en el Congrés Espanyol.

  • ICV aposta per un pla similar al plantejat pel president del Govern Espanyol, Rodríguez Zapatero, dotant d’ajudes a tots aquells models que emetin menys de 150g de CO2 per quilòmetre.
  • ICV dóna suport a estendre les ajudes a Catalunya a les motocicletes i a furgonetes, claus per sectors especialment afectats per la crisi com són els autònoms i mitjanes i petites empreses.
  • ICV no comparteix dotar d’ajudes a aquells vehicles que més contaminen (més de 150g de CO2)
  • Els tres cotxes de SEAT (Ibiza, Cordoba i Leon) que més unitats van vendre el 2008 (Un 81% del total: 310.000 respecte als 369.000 de vendes totals) tenen més models (33) que emeten menys de 150g/Km de CO2, per només 13 que emeten més emissions que les proposades per Zapatero.
  • El nou SEAT Ibiza té 17 models que emeten menys de 150g de CO2/Km per només 3 que emeten més de 150g/km. El SEAT Ibiza és el cotxe més venut de SEAT, representa el 50% de les vendes.
  • Mentre les vendes de SEAT van caure 39.000 unitats el 2008 respecte el 2007, el SEAT Ibiza va vendre 18.000 unitats més.
  • Tots els utilitaris de Nissan (Micra, Note, Tiida) tenen models que emeten menys de 150g de CO2 per Km.
  • El Govern català va aprovar el Pla de mitigació del Canvi Climàtic 2008-2012 per al compliment del Protocol de Kyoto. Reduir les emissions de CO2 és un objectiu de tot el Govern. Alhora el mateix temps cal seguir complint amb el Pla de Millora de qualitat de l’aire de la regió metropolitana.

ANNEX 1

Base de dades de cotxes de l’IDAE

(Instituto de Diversificación y Ahorro de la Energía)

1. el nombre de cotxes a un paràmetre d’emissions inferior o igual amb 149 grCO2/km i amb classificació de consum A …..són 113 models

2. el nombre de cotxes a un paràmetre d’emissions inferior o igual amb 149 grCO2/km i amb classificació de consum B …..són 279 models

La línia òptima de subvenció seria la primera.

Quins models hi trobem amb un preu de venda al públic per sota de 50.000 euros? Diferenciem dos trams, I. fins a 30.000, i II. de més de 30.000 (hi ha un total de 492 versions de vehicles):

I. Models amb versions <>2/km i classificació A i preu inferior a 30.000 €

Citroen C4

Fiat Bravo

Ford Cmax

Ford Focus

Honda Civic

Hyundai i30

Peugeot 407

Peugeot 308

Renault Laguna III

Renault Mègane

Renault Clio III

Lancia Delta

Mazda 3

Opel Astra

Kia Cee’d

Kia Rio

Seat Ibiza

Seat Leon

Skoda Fabia

VolKswagen Polo

VolKswagen Golf

VolKswagen Pasasat

VolKswagen Jetta

Toyota Prius

Toyota Corolla

II. Models amb versions <>2/km i classificació A i preu entre 30.000 € i 50.000 €

Audi A3

Audi A4

Audi A5

Audi A6

BMW serie 1

BMW serie 3

BMW serie 5

Volvo S-40

La opció és escollir si el Govern de Catalunya ha de donar o no ajuts (encara que el pes relatiu sigui baix) per a la compra d’aquests models en l’actual conjuntura de crisi econòmica i ambiental.


Font: Bloc del Jordi Guillot

1 comentari:

Anònim ha dit...

La mala jugada de Zapatero, “obligant” al govern català , per la via dels fets consumats, a posar diners al pla d'ajuda de compra de vehicles, ha deixat altre cop en entredit als dos socis menors del tripartit. D’ una banda, els d’ ICV, després de rumiar-s’ho una mica, s’ han empassat l’ immens gripau que els hi suposa tenir que beneir les subvencions per l’ adquisició de vehicles poc sostenibles. De l’ altre, ERC, altrament dits independentistes, s’ han auto limitat en el dret a decidir sobre les pròpies competències, pel que es fa difícil atorgar credibilitat a gesticulacions i grandiloqüències quan afirmen ser els defensors del dret a decidir sense límits, per qüestions que semblen més difícils i complexes. Ja és gairebé tradició en aquest govern, que com més gran és l’ enrenou que provoca les paraules de ZP, més fàcil es pronosticar que s’ acabarà acceptant allò que proposi. Passat amb escreix, l’ equador de la legislatura catalana, m’apunto a felicitar l’ intel·ligència del PSC, per la llarga llista de projectes aprovats per un govern dit de coalició, que habitualment ha prescindit de les conviccions dels socis menors. Sembla lògic que hi hagi qui es pregunti que carai hi fan en un govern on el partit més gran sempre acaba fent el que vol. La seva permanència i continuïtat, només s’ explica pel desig gens dissimulat d’ aconseguir els beneficis que proporciona la mera ocupació d’ espais de poder, encara que això suposi renunciar a la defensa conseqüent dels interessos dels catalans. Ara , l’ excusa de tot plegat ha estat la de donar suport a mesures que permetin fer front a la crisis econòmica. Es un bon argument, si no fos perquè tot el que sembla s’ avança per un cantó, s’ endarrereix per l’ altre, si la ciutadania té la sospita i alguns la convicció, que el país està administrat per un govern que discrepa d’ell mateix, sota l’ atenta mirada del senyor de la Moncloa alias el ZP.