Arxiu del blog

dilluns, 22 d’octubre del 2007

A una companya viatgera habitual dels serveis RENFE, ja li ha vessat l'última gota...





A ran del comentari fet pel sr. Cuní durant l'entrevista en directe a un noi estudiant que volia arribar de Barcelona a Castelldefels, en que se li ha escapat el comentari "Què dius ara" quan aquest noi insinuava que el mal funcionament de RENFE no és pas només producte d'aquests darrers periples amb l'AVE, m'he decidit a escriure'ls aquest correu.

Mirin, jo vinc agafant el tren pràcticament cada dia des de l'any 1993 des de la provínicia de Tarragona, primer com a estudiant, després com a treballadora. Com pot imaginar, després de tant de temps les anècdotes que es succeeixen són moltes i, de fet, els convido a que un matí pugin al tren que surt de Reus a les 06:43h del matí i parlin amb algun dels seus viatgers habituals, que de bon segur els podran explicar moltes aventures i desventures producte del tren.

Doncs bé, si els usuaris de rodalies estan farts del servei que els presta RENFE, tenint en compte que l'afluència de trens per recorregut és molt superior que el servei de regionals, què dir-li de nosaltres, que tenim un tren, com a molt aviat, cada hora, trens que van plens i fins i tot amb molta gent d'empeus, sobretot quan en els trens més "punta" utilitzen els antics convois de Catalunya Express, amb molts menys seients. Això no succeeix esporàdicament, sinó com d'altres tantes coses, és molt habitual. Què tal si enlloc de preocupar-nos tant per l'AVE primer adquirim convois adequats pels diferents serveis existents? I què tal si adquirim un nombre adequat de convois per a evitar que quan hi han incidències greus amb algun d'aquests la solució no passi per haver d'esperar al següent tren?

Després, durant el programa d'avui, s'ha fet referència a la relaxació amb que es controlaran els bitllets dels usuaris que utilitzin els autobusos. Senyors, tenint en compte el mal estar que estan ocasionant a tanta i tanta gent, aquests bitllets haurien de ser gratuïts però a més a més, la meva pregunta va més enllà: i què passarà amb la gent que tenim un bitllet mensual del servei de regionals, molt més car que el del servei de rodalies i que no serveix ni per metro ni per FGG perquè no és un bitllet integrat? ens retornaran la part proporcional dels diners? M'agadaria creure que sí, però ara li explicaré dues anècdotes que fan que sigui reàcia a aquesta creença:

La primera d'elles és el fet que el dia 8 d'agost, el tren que abans li comentava va fer el trajecte, segons el rellotge de RENFE, amb 25 minuts de retard degut a que tenien un problema amb el servei de rodalies i, per solventar-lo, el nostre tren, enlloc de ser semidirecte de Sant Vicenç de Calders a Barcelona Sants (para a Vilanova i la Geltrú), va fer totes i cadascuna de les parades de rodalies afectades entre Sant Vicenç i Barcelona, unes quantes vaja. Doncs bé, quan arribes a l'estació de Passeig de Gràcia, als viatgers de rodalies que anaven al tren se'ls torna el bitllet, però als senyors amb bitllet de regionals no. Sí que anavem al mateix tren, però als regionals només se'ls torna l'import del bitllet a partir del minut 31 de retard (sempre segons el rellotge de RENFE).

Una segona qüestió, si menys no curiosa, relativa a bitllets. Mirin, resulta que els trens regionals paren a l'estació de Sant Vicenç de Calders, com bé saben. Però el que potser no saben, és que com que Sant Vicenç de Calders és una estació de rodalies, es veu que els regionals hi paren per a que la gent hi pugui baixar, però no pas pujar. Si vols pujar a un regional a Sant Vicenç de Calders, has d'anar a la taquilla d'aquesta mateixa estació i fer-te un bitllet amb origen Torredembarra. Tal i com ho llegeixen. Sí, has de pagar sempre un trajecte Torredembarra-Sant Vicenç de Calders (això també és vàlid per tot tipus d'abonaments), encara que tu realment aquest trajecte no el realitzes. Doncs mirin, per a que riguin una mica més, si vas a qualsevol estació de regionals a fer-te un bitllet (excepte les estacions de Barcelona), l'origen ha de ser la pròpia estació. És a dir, a Torredembarra només es poden emetre bitllets amb origen a Torredembarra i així en totes les estacions. Això sí, el cas de Sant Vicenç és l'excepció de totes les excepcions i probablement, el motiu al.legat serà el de proporcionar un millor servei a l'usuari que realment tingui la necessitat d'agafar un regional :).

Com aquestes anècdotes, moltes d'altres, tantes que no se les acabariem: quan passes les barreres d'accés a l'andana a Barcelona t'has de preocupar que la màquina tingui tinta perquè si no ha quedat escrit el bitllet, és la teva obligació passar per taquilla a que te'l marquin perquè sinó el senyor revisor et farà pagar l'import sencer d'un bitlet simple i et dirà que encara li has de donar les gràcies que no et cobri la multa. Al metro no m'he hagut de preocupar mai de si el bitllet s'ha marcat o no correctament. A les estacions de regionals, a banda de que les discusions amb el revisor són majors perquè com les estacions no tenen barreres físiques automàticament és un estafador (és el tracte habitual rebut per part dels passatgers), si a més a més les màquines de marcar no funcionen, les converses amb els senyors revisors dalt del tren ja poden ser tremendes, ja que segons la RENFE, és obligació dels passatgers arribar amb el temps suficient per pujar dalt del tren amb un bitllet en condicions...

Després de tota aquesta parrafada retorno al primer paràgraf. Senyor Cuní, creu realment que tot això que li he explicat és conseqüencia de les obres de l'AVE? Jo més aviat diria que no...

Isabel Soler

1 comentari:

Anònim ha dit...

El desastre dels trens a Catalunya i en particular la pèssima gestió que n'està fent els governs socialistes (l'espanyol i el català) han esgotat la paciència dels catalans, que s'ha demostrat enorme.
Avui, el problema és colossal i els afectats són centenars de milers, això per no parlar de les conseqüències econòmiques.
Fa molts d'anys que esperem el TGV, fa molts anys que el primer govern que va proposar una línia de gran velocitat va ser la Generalitat dels anys vuitanta, governada per CiU. Aleshores, el govern socialista va planificar en contra de Catalunya i va primar el seu mercat electoral andalús. D'aquí plora la criatura. D'aquella decisió política vénen tots els problemes que patim avui, incrementats per un govern rere l'altre.

Zapatero i els socialistes ja tenen el seu Prestige. El desgavell és tan gran, el caos és tan monumental, la incapacitat dels polítics al front de la gestió és tan notòria, que estem davant d'una crisi que deixa Catalunya en termes ferroviaris i de comunicació en una mena d'estat d'emergència.
I el pitjor de tot és que tinc la sensació que de la missa en sabem només la meitat.

Però mentre Catalunya pateix aquest estat d'emergència, on és el nostre Govern? Per què no piula ni el president Montilla, ni el seu segon Carod-Rovira, ni el seu tercer Joan Saura? Què caram estan pensant a sortir a defensar els catalans, a donar la cara? Que no havíem quedat que tot el que passi a Catalunya no és aliè al Govern, tal com sovint recorda, encertadament, el mateix Montilla?

Espero que els ciutadans prenguin bona nota de qui defensa els seus interessos, i de qui se'ls passa pel folre perquè està tan tip de poder que es permet el luxe de menysprear els interessos de cadascun dels ciutadans de Catalunya.
Hem de dir prou, d'una vegada!

* Acabo de veure a la tele una nova notícia que confirma la calamitat de la renfe socialista, en el tren que va de Girona a Figueres.
Un revisor impresentable, incapacitat per prestar el servei, ha caigut en actituds xenòfobes i ha causat un perjudici a desenes de persones. Cal que s'investiguin els fets i cal que el culpable sigui sancionat i apartat del servei.